کد مطلب:312218 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:341

کبش الکتیبة (امیر لشکر)
«كبش» به معنای سالار و فرمانده و «كتیبة» به معنای پاره ای از سپاه و لشكر است. (المنجد).

برابر آنچه از متون معتبر تاریخی به دست می آید، عباس (ع) محور اصلی و ركن اساسی لشكر امام حسین (ع) بوده است. [1] از رفتار امام حسین (ع) و اهل بیت او با عباس (ع)، كلمات امام حسین (ع) با عباس (ع) و نیز آخرین جمله های عباس (ع) با سیدالشهدا (ع) و آنچه امام حسین (ع) بعد از شهادت عباس (ع) فرمود و انجام داد، می توان به این نكته واقف شد كه عباس (ع) پشتیبان بی همتای حسین (ع) و عامل پایداری و ثبات لشكر او بوده است. برابر برخی نقل ها این لقب به تصریح در كلمات عباس (ع) در آخرین لحظه های حیات آمده است. آن گاه كه سیدالشهدا خواست تن



[ صفحه 39]



مجروح عباس (ع) را به خیمه بازگرداند، او چنین گفت: «برادرم! به حق جدت پیامبر (ص) مرا نبر و همین جا بگذار.» حسین (ع) پرسید: «چرا؟» عباس (ع) گفت: «من از دخترت سكینه خجالت می كشم، زیرا به او وعده ی آوردن آب داده ام و نیاورده ام. و نیز من امیر لشكر توام. اگر یارانت مرا كشته ببینند، شاید عزمشان كاسته شود» [2] .


[1] در اين باره در فصل دوم همين كتاب به تفصيل سخن خواهيم گفت.

[2] بطل العلقمي، ج 2، ص 61، به نقل از اسرار الشهادة، ص 321 و معالي السبطين، ج 1، ص 274. در اين باره كه آيا عباس (ع) از آخرين شهيدان كربلاست يا از اولين كساني است كه به شهادت رسيده اند تا اين جمله قابل توجيه باشد (اگر يارانت مرا كشته ببينند) به فصل دوم همين كتاب بنگريد.